Lomautus, miten toimin?

Lomautuksella tarkoitetaan työnantajan aloitteesta tapahtuvaa työnteon ja palkanmaksun väliaikaista keskeyttämistä työsuhteen pysyessä muutoin voimassa. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän tuotannollisista tai taloudellisista syistä tai, jos työnantajan edellytykset tarjota työtä ovat tilapäisesti vähentyneet. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän joko määräaikaisesti tai toistaiseksi. Lomautus voidaan toteuttaa joko kokoaikaisesti tai lyhentämällä työntekijän päivittäistä tai viikoittaista työaikaa.

Löydät toimintaohjeet lomautustilanteeseen Erkon sivuilta.

Olen jäänyt työttömäksi, mitä teen?

Mikäli jäät työttömäksi, siitä tulee ilmoittaa viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä TE-toimistoon. Ansiosidonnaista päivärahaa varten ole yhteydessä omaan työttömyyskassaasi mahdollisimman pian. Sieltä sinua ohjeistetaan päivärahahakemukseen liittyvissä asioissa. Noin kahden viikon työttömyyden jälkeen voit hakea työttömyyskorvausta joko työttömyyskassasta tai Kelasta. Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkon jäsenenä lähetät ansiopäivärahahakemuksesi Erkoon.

Lisätietoa toimintaohjeista löydät Erkon sivuilta.

Jäsen on oikeutettu alennettuun jäsenmaksuun palkattomien kuukausien aikana

Jäsenmaksun alennusta voit hakea kirjallisesti jäsenmaksun alennushakemuksella. Tulosta hakemus ja toimita se täytettynä liitteineen liiton toimistolle postitse osoitteeseen Suomen Puheterapeuttiliitto ry, Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki. Voit myös skannata tai valokuvata hakemuksen liitteineen ja lähettää ne sähköpostilla toimisto@puheterapeuttiliitto.fi. Käytäthän tällöin salattua sähköpostia, jonka voit pyytää meiltä. Kun hakemuksesi on saapunut liiton toimistoon, toimistonhoitaja tekee sinulle päätöksen ja laskun alennetusta jäsenmaksusta.