Onko sinulla kysyttävää jäsenyyteen liittyen? Täältä voit lukea vastauksia Puheterapeuttiliiton toimistolle esitettyihin yleisempiin kysymyksiin.

Ongelma työpaikalla

Jäsentietojen muutos

Jäsenmaksut

Erityiskoulutettujen työttömyyskassa

Ammatinharjoittaminen

Jäsenetuvakuutukset

Puheterapeuttien Kustannus Oy

Etsi puheterapeutti

• Ongelma työpaikalla

Minulla on työpaikalla ongelma, johon tarvitsen apua. Voinko saada tähän apua liitosta?

Ongelmatilanteissa lähin apu löytyy yleensä työpaikkasi luottamusmieheltä. Liiton toiminnanjohtaja neuvoo ja auttaa sinua kaikissa työelämän tilanteissa. Saat liiton jäsenenä apua edunvalvontaan työsuhde-, yrittäjä- sekä opiskelijaneuvontana toiminnanjohtaja Heta Piirrolta, 040 505 2019 tai heta.piirto@puheterapeuttiliitto.fi . Keskusteluajankohdan voitte myös sopia sähköpostitse. Ota rohkeasti yhteyttä, se on jäsenetusi!

Tarvitsen apua palkkatoiveen muodostamiseen, mihin otan yhteyttä?

Saat liiton jäsenenä tietoa eri sektorien palkkauksesta vuosittain tehtävästä palkkatutkimuksesta sekä vuosittain tarkistettavista palkkaussuosituksista jäsensivuilta. Liiton toiminnanjohtaja Heta Piirto keskustelee ja ohjeistaa mielellään sinua palkkaukseen liittyvissä asioissa, 040 505 2019 tai heta.piirto@puheterapeuttiliitto.fi.

• Jäsentietojen muutos

Jäsentietojesi tulee olla ajan tasalla jäsenrekisterissä, jotta varmistat sinulle kuuluvien jäsenetujen, kuten vakuutusten ja työttömyyskassan jäsenyyden voimassaolon. Jäsenenä olet itse velvollinen pitämään tietosi ajan tasalla, emme saa tietojasi mistään muualta.

Olen muuttanut, minne ilmoitan uuden osoitteen?

Pääset muuttamaan jäsentietojesi suoraan jäsensivuilla Jäsenportaalin kautta. Jos et pääse kirjautumaan jäsensivuille, katso kohta Miten pääsen kirjautumaan jäsensivuille?. Olethan tarvittaessa yhteydessä toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Työsuhteeni muuttui, minne ilmoitan?

Ajan tasalla olevat työtiedot tarvitaan jäsentietoihisi sekä työttömyyskassan jäsenyyttäsi varten. Ilmoitathan työtietojesi muutoksesta jäsensivujen Jäsenportaalin kautta. Jos et pääse kirjautumaan jäsensivuille, katso kohta Miten pääsen kirjautumaan jäsensivuille?. Ole tarvittaessa yhteydessä liiton toimistoon, toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Jos työnantajasi on tähän mennessä maksanut jäsenmaksun suoraan palkastasi, muistathan työpaikanvaihdon yhteydessä toimittaa uuden valtakirjan uudelle palkanlaskijallesi. Huomioithan myös, että paikallisosastosi määräytyy työpaikkasi osoitteen mukaan, joten muuton yhteydessä paikallisosastosi voi myös muuttua. Lue lisää paikallisosastoista täältä.

En saa liiton sähköisiä tiedotteita! Mitä teen?

Tarkista ensin, että liiton jäsenrekisteriin ilmoittamasi sähköpostiosoite on voimassa jäsensivuilla olevasta Jäsenportaalista. Voit siellä päivittää jäsentietojasi. Jos et pääse kirjautumaan jäsensivuille, katso kohta Miten pääsen kirjautumaan jäsensivuille?. Ole tarvittaessa yhteydessä liiton toimistoon, toimisto@puheterapeuttiliitto.fi. Tarkista kaiken varalta myös sähköpostisi roskapostikansio.

En saa Puheterapeutti-lehteä, miten toimin?

Tarkista ensin ovatko liitolle ilmoittamasi yhteystiedot ajan tasalla jäsensivuilla olevasta Jäsenportaalista. Voit siellä päivittää yhteystietojasi. Jos et pääse kirjautumaan jäsensivuille, katso kohta Miten pääsen kirjautumaan jäsensivuille?. Ole tarvittaessa yhteydessä liiton toimistoon, toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

• Jäsenyys

Miten pääsen kirjautumaan jäsensivuille?

Kirjautuminen kotisivujen jäsensivuille tapahtuu sivuston puheterapeuttiliitto.fi oikeassa yläkulmassa olevasta linkistä KIRJAUDU JÄSENSIVULLE.

Puheterapeuttiliiton jäsenenä pääset kirjautumaan jäsensivuille täältä.

Kirjautumiseen tarvitset:

• Käyttäjätunnuksen, joka on jäsennumerosi tai sähköpostiosoitteesi, johon liitto lähettää sinulle sähköiset jäsentiedotteet.
  • Salasanan pääset asettamaan itse.

Uuden salasanan asettaminen

Tässä kohtaa tarvitset sähköpostiosoitetta, johon olet ilmoittanut haluavasi liiton sähköiset tiedotteet. Liittoon ilmoittamasi sähköpostiosoite toimii tunnisteena, jonka avulla pääset luomaan salasanan.

Salasanan asettamiseen vaadittava linkki tilataan omaan sähköpostiin palvelun kirjautumissivulla olevasta linkistä “SALASANA HUKASSA?”

• Mikäli sähköpostiosoitteesi on muuttunut, ilmoita ensin uusi osoite sähköpostitse liiton toimistoon. Kun osoite on muutettu, pääset vuorokauden kuluttua uusimaan salasanasi.

Kirjautumalla jäsensivuille saat luettavaksesi myös suljetut sisältöosiot ja liiton jäsenilleen tuottaman materiaalin sekä päivittämään jäsentietojasi. Olethan yhteydessä toimisto@puheterapeuttiliitto.fi, jos kirjautumisessa on ongelmia.

Miten pääsen jäseneksi?

Jäsenyyttä voit hakea vaikka heti tästä, jos olet Suomessa laillistettu puheterapeutti tai puheterapeutiksi opiskeleva. Muutoin olet tervetullut liiton kannatusjäseneksi!

Voit skannata tai valokuvata täyttämäsi lomakkeen ja lähettää sen sähköpostilla osoitteeseen toimisto@puheterapeuttiliitto.fi. Käytäthän tällöin salattua sähköpostia. Voit pyytää myös meitä lähettämään sinulle salatun viestin, toimisto@puheterapeuttiliitto.fi, johon vastaamalla voit lähettää tietosuojatusti tietojasi. Voit myös lähettää hakemuksen postitse liiton toimiston osoitteeseen Suomen Puheterapeuttiliitto ry, Asemamiehenkatu 2, 00520 Helsinki.

Lisää tietoa jäseneksi hakemisesta löydät täältä. Tervetuloa jäseneksi!

Sähköpostini liittoon sisältää arkaluonteista tietoa, mitä teen?

Jos viestisi sisältää tietosuojausta vaativaa tietoa, kuten henkilötunnuksen, voit pyytää meitä lähettämään sinulle salatun viestin, johon vastaamalla voit lähettää tietosuojatusti tietojasi. Lähetä pyyntö salatusta sähköpostiyhteydestä osoitteeseen toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Olen valmistunut puheterapeutiksi! Miten haen varsinaiseksi jäseneksi valmistumisen jälkeen?

Onneksi olkoon valmistumisestasi!
Opiskelijajäsenenä voit olla enintään kuusi kuukautta valmistumisesi jälkeen. Tuon ajan jälkeen sinun tulee hakea varsinaista jäsenyyttä, millä varmistat itsellesi tärkeät edut sekä mahdollisuuden osallistua äänivaltaisena liittokokouksiin. Varsinaiseksi jäseneksi voit hakea vaikka heti täällä.

Tulosta hakemuslomake ja lähetä se täytettynä joko skannattuna tai valokuvana sähköpostilla osoitteeseen toimisto@puheterapeuttiliitto.fi. Käytäthän tällöin salattua sähköpostia, jonka voit pyytää myös meiltä. Voit myös lähettää hakemuksen postitse liiton toimiston osoitteeseen Suomen Puheterapeuttiliitto ry, Asemamiehenkatu 2, 00520 Helsinki.

Jos valmistuttuasi menet opiskelijajäsenenä palkkasuhteiseen työhön, etkä hae liiton varsinaista jäsenyyttä, et ole vakuutettu työttömyyden varalta huolimatta mahdollisista opiskeluaikaisista työttömyyskassamaksuista. Työttömyyskassan mukaan tällaisen jäsenen jäsenmaksut eivät ole kunnossa. Myöskään liiton etuudet eivät ole voimassa valmistumisen jälkeisen ajan umpeuduttua.

Jäsenhakemuslomakkeessa lukee ”Liityn liiton kautta palkansaajatyöttömyyskassan jäseneksi”, mitä tämä tarkoittaa?

Puheterapeuttiliiton palkansaajajäsenenä  voit halutessasi liittyä Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan, jonka vuosimaksu sisältyy jäsenmaksuusi. Työttömyyskassasta saat ansioittesi mukaan määräytyvää päivärahaa, mikäli joudut työttömäksi tai haluat jäädä vuorotteluvapaalle. Liittyminen tapahtuu joko liittoon liittymisen yhteydessä tai myöhemmin ilmoittamalla siitä meille kirjallisesti esimerkiksi sähköpostitse toimisto@puheterapeuttiliitto.fi . Työttömyyskassan etuudet ovat käytössäsi, kun liiton jäsenmaksusi ovat ajan tasalla. Lisää tietoa löydät täältä.

Olen jäänyt eläkkeelle, minne ilmoitan?

Jäsen voidaan hyväksyä eläkeläisjäseneksi sähköisen tai kirjallisen ilmoituksen perusteella
aikaisintaan siitä päivästä alkaen, jolloin eläkepäätöksessä vahvistettu eläke alkaa. Sähköisen ilmoituksen voi tehdä sähköpostilla tai liiton kotisivujen jäsensivuilla olevan Jäsenportaalin kautta.

Eläkeläisjäsenet ovat vapautettuja jäsenmaksusta. Mikäli eläkeläisjäsen haluaa painetun Puheterapeutti-lehden, jäsenmaksu on 50,00 euroa vuodessa. Kerro ilmoituksessasi haluatko tilata Puheterapeutti-lehden.

Minulla olisi pari kysymystä jäsenyyteen liittyen. Kenen kanssa voin keskustella niistä?

Voit olla meihin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse! Yhteystietomme löytyvät täältä. Jos et ole varma kehen meistä ottaisit yhteyttä, voit aina lähestyä myös sähköpostitse toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Haluaisin tietää lisää yhdestä jäsenedusta. Mihin otan yhteyttä?

Liittoon kuuluessasi saat välittömiä, henkilökohtaisia etuja neuvonnan, vakuutusten, jäsenhintaisten koulutusten sekä julkaisujen, erilaisista palveluista saatavien alennusten, jäsenille tarkoitetun liiton tuottaman materiaalin, oppaiden ja tutkimuksen, stipendien, apurahojen ja Puheterapeutti-lehden muodossa. Sinulla on myös käytössäsi lakimiespuhelinpalveluneuvonta yksityiselämän oikeudellisissa asioissa.

Puheterapeuttiliiton jäsenenä kuulut halutessasi Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan, joka sisältyy jäsenmaksuusi. Lue lisää jäseneduista täältä.

Kun haluat keskustella jäseneduista kanssamme, ota yhteyttä sähköpostitse toimisto@puheterapeuttiliitto.fi tai puhelimitse 040 505 2019.

Teen gradua, voinko hakea liitolta stipendiä?

Kyllä! Puheterapeuttiliitto tukee vuosittain kahtakymmentä perusopintojensa loppuvaiheessa olevaa opiskelijajäsentään opiskelijastipendillä. Stipendit myönnetään hakemuksien perusteella pro gradu -työtä varten. Stipendin arvo on 400 euroa. Stipendien haku on kaksi kertaa vuodessa ja siitä ilmoitetaan Puheterapeutti-lehdessä, jäsenkirjeessä sekä jäsensivuilla. Vapaamuotoiset hakemukset liitteineen osoitetaan Puheterapeuttiliiton hallitukselle. Lisätietoa ja hakukriteerit löydät täältä.

Voiko liitolta hakea apurahaa?

Kyllä, 25-vuotisjuhlarahastosta jaetaan apurahoja puheterapia-alaa edistävään tutkimukseen, koulutukseen ja julkaisutoimintaan. Liiton hallitus päättää apurahojen jakamisen aikataulusta ja tästä ilmoitetaan Puheterapeutti-lehdessä ja jäsenkirjeessä sekä jäsensivuilla. Olethan tarvittaessa yhteydessä: toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Mikä on paikallisosastoni ja mitä paikallisosastotoiminta on?

Puheterapeuttiliiton jäsenenä kuulut alueesi paikallisyhdistykseen, jota kutsutaan paikallisosastoksi. Paikallisosastot järjestävät alueellaan usein myös maksutonta sekä maksullista koulutusta ja vapaa-ajan tilaisuuksia, joissa voit tavata kollegoitasi, sekä huolehtivat tiedotustoiminnasta jäsenten ja liiton välillä. Kuulut alueesi paikallisosaston sähköpostilistaan, jota kautta saat tietoa järjestetystä toiminnasta.

Paikallisosastosi määräytyy työpaikkasi sijaintikunnan mukaan. Työpaikan vaihtuessa yli aluerajan, myös paikallisosastosi vaihtuu. Ammatinharjoittajapuheterapeutti, joka pitää vastaanottoa kotiosoitteessaan, kuuluu kotiosoitteensa mukaiseen paikallisosastoon. Samoin opiskelija- ja eläkeläisjäsenen paikallisosasto määräytyy kotiosoitteen mukaan. Näin ollen heidän muuttaessaan yli paikallisosastorajan heidän paikallisosastonsa vaihtuu. Lisää tietoa paikallisosastoista ja paikallisosastosi puheenjohtajan yhteystiedot löydät täältä.

• Jäsenmaksut

Puheterapeuttiliiton jäsenmaksun voi maksaa itse tai se voidaan pidättää suoraan palkasta. Palkattomalta ajalta voit hakea alennusta jäsenmaksusta.

Paljonko on jäsenmaksuni?

Jäsenmaksun suuruus määräytyy jäsenyytesi mukaan.

• Varsinaisen jäsenen jäsenmaksu on 1,25 % työntekijän ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta. Maksu on enimmillään 492 euroa vuodessa (maksukatto). Jäsenmaksun voit vähentää kokonaan verotuksessa. Työttömyyskassan jäsenmaksu sisältyy aina liiton jäsenmaksuun, ellei siitä ole toisin erikseen mainittu.
  • Ammatinharjoittajan jäsenmaksu on 408 euroa vuodessa kiinteänä jäsenmaksuna (mikä tekee 34,00 euroa kuukaudessa) tai 1,25 % elinkeinotoiminnan ansiotulosta.
  • Alennettua jäsenmaksua voi hakea, mikäli jäsen on ilman ansiotuloja. Alennettu jäsenmaksu on 7 euroa kuukaudessa. Alennusta ei myönnetä kuukautta lyhyemmälle ajalle. Lue lisää kohdasta Palkanmaksuni keskeytyy, kun jään palkattomalle vapaalle tai alennetun jäsenmaksun hakemisesta jäsensivuilta.
  • Opiskelijajäsenmaksu on 3 euroa kuukaudessa eli 36 euroa vuodessa.
  • Eläkeläisjäsenet ovat vapautettuja jäsenmaksusta. Mikäli eläkeläisjäsen haluaa painetun Puheterapeutti-lehden, jäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.
  • Kannatusjäsenmaksu on 100 euroa vuodessa.
  • Yhteisökannatusjäsenmaksu on 500 euroa vuodessa.

Lisätietoa jäsenmaksuista löydät jäsensivuilta.

Miksi jäsenmaksu on prosenttiperusteinen eikä tietty summa?

Puheterapeuttiliiton, kuten monen muunkin ammattiliiton jäsenmaksu on prosenttiperusteinen jäsenten palkka- ja työaikaerojen takia. Prosenttiperusteisen jäsenmaksumäärän tavoitteena on mahdollisimman tasapuolinen jäsenmaksun määräytyminen jäsenille. Mikäli palkansaajana työskentelevä jäsen tekee osa-aikatyötä, liitto haluaa huomioida tämän jäsenmaksujen määräytymisessä (prosenttiperusteinen jäsenmaksu). Toisaalta mikäli vuosiansiot ylittävät 39 360 € vuodessa, jäsenmaksua ei peritä sitä ylittävältä osalta (maksukatto).

Voinko vähentää jäsenmaksun verotuksessa?

Kyllä, Puheterapeuttiliiton jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa kokonaisuudessaan. Verovähennys tarkoittaa rahaa, jolla verotuksessa pienennetään verotettavaa tuloasi tai suoraan verosi määrää. Vähennykset verotuksessa ovat niitä menoja, jotka vähennetään verotettavasta tulosta. Tämä tarkoittaa, että vuositulosi, josta vero lasketaan, pienenee jäsenmaksusi verran ja näin verosikin vähenee. Jäsenmaksusi on siten todellisuudessa maksamaasi pienempi. Toimitamme jäsenmaksutiedot puolestasi vuosittain suoraan verottajalle, ja ne näkyvät veroehdotuksessasi.

Miten lasken jäsenmaksumääräni 1,25 prosenttia?

Laske kunkin kuukauden jäsenmaksun suuruus sen kuukauden ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta seuraavalla kaavalla: Jäsenmaksuprosentti (1,25) kertaa palkka (= veronalainen tulo) jaettuna 100:lla.

• Esimerkiksi varsinaisen jäsenen jäsenmaksu 3 500 euron ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta eli ns. bruttopalkasta:
1,25 x 3 500 / 100 = 43,75 €

Voit laskea kuukausitulojesi mukaisen kuukausittaisen summan, jota maksat, mutta ota huomioon, että enimmillään jäsenmaksut ovat vuodessa 492,00 € (maksukatto). Kesän maksujen kohdalla ota huomioon mahdollinen loma-ajan palkka. Vastuu jäsenmaksun maksamisesta ja maksun oikeellisuudesta on jäsenellä. Lue lisää jäsenmaksusta täältä.

Miten lasken jäsenmaksuni, kun tuloni vaihtelevat kuukausittain?

Laske erikseen kunkin kuukauden jäsenmaksun suuruus sen kuukauden ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta (palkkalaskelman tai palkkalaskelmien perusteella) seuraavalla kaavalla: Jäsenmaksuprosentti (1,25) kertaa ennakonpidätyksen alainen palkkatulo eli bruttopalkka jaettuna 100:lla.

• Esimerkiksi jäsenmaksu 3 500 euron bruttopalkasta:
1,25 x 3500 / 100 = 43,75 €

Haluan, että jäsenmaksu tilitetään suoraan palkastani. Miten toimin?

Työnantajan palkanlaskija voi tilittää jäsenmaksun suoraan palkastasi, mikäli asiasta on sovittu valtakirjalla. Tällöin sinun ei tarvitse itse laskea jäsenmaksusi määrää, vaan työnantaja hoitaa sen puolestasi. Molempien osapuolten allekirjoittamasta valtakirjasta palkanlaskija lähettää kopion Puheterapeuttiliiton toimistolle. Vastuu jäsenmaksun maksamisesta ja maksun oikeellisuudesta on jäsenellä, joten suosittelemme tarkastamaan jäsenmaksun suorituksen palkkalaskelmasta säännöllisesti.

Muistathan, että valtakirjaperintäsopimus koskee vain yhtä työnantajaa. Jos vaihdat työpaikkaa, sinun on tehtävä uusi sopimus. Jäsenmaksun perintä käynnistyy vasta sopimuksen tekemistä seuraavana kuukautena.

Miten toimin, kun haluan maksaa jäsenmaksuni itse?

Itse maksettaessa jäsenmaksu tulee maksaa kerran kuukaudessa. Laske kunkin kuukauden jäsenmaksun suuruus itse palkkakuitistasi saaman tiedon perusteella, lue lisää kohdasta Miten lasken jäsenmaksumääräni 1,25 prosenttia?.

Lähetämme sinulle tammikuussa jäsenmaksuohjeet koko vuoden jäsenmaksujesi suorittamista varten. Käytäthän saamaasi/saamiasi viitenumeroita kaikissa kuluvan vuoden jäsenmaksusuorituksissa! Jos olet valtakirjaperinnässä, älä maksa itse jäsenmaksuasi. Vaikka tällä hetkellä jäsenmaksusi menisi suoraan palkastasi, säilytä saamasi maksuohjeet mahdollista myöhempää käyttöä varten, kuten työpaikan vaihtuessa. Viitenumeron saat meiltä tarvittaessa sähköpostitse tai haettua itse Jäsenportaalin kautta. Vastuu jäsenmaksun maksamisesta ja maksun oikeellisuudesta on jäsenellä.

Jos jäsenmaksumäärän laskeminen tuntuu sinusta jostain syystä vaivalloiselta, muistutamme sinua mahdollisuudesta ottaa valtakirjaperintä käyttöön.

Mikä on jäsenmaksuni suuruus yrittäjänä?

Päätoimisten yrittäjien kiinteä jäsenmaksu on 408 € vuodessa. Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan siirtymäajan kuuluvilla yrittäjillä jäsenmaksu on 492 € vuodessa (enintään 18 kk yritystoiminnan aloittamisesta).

Mikäli yrittäjäjäsenen vuoden 2023 elinkeinotoiminnan tulos jää alle 32 640 € tai työttömyyskassaan kuuluvalla yrittäjäjäsenellä alle 39 360 €, jäsen voi anoa jäsenmaksupalautusta. Palautus maksetaan vuoden 2023 verotuspäätöksen perusteella. Jäsenmaksun suuruus on tällöin 1,25 % elinkeinotoiminnan ansiotulosta.

Vastuu jäsenmaksun maksamisesta ja maksun oikeellisuudesta on jäsenellä.

Lue lisää jäsenmaksusta täältä.

Miten toimin, kun jäsenmaksuni on jäänyt maksamatta?

Jos jäsenmaksusi on jostain syystä jäänyt maksamatta, voit maksaa puuttuvan maksun kuluvan vuoden viitenumeroa käyttäen. Viitenumeron löydät sinulle kuluvan vuoden tammikuussa lähetetystä jäsenmaksulaskusta. Jos viitenumero on kateissa, voit tarvittaessa pyytää uuden viitenumeron sähköpostilla toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Mikäli sinulla on epäselvyyksiä jäsenmaksuihisi liittyen, ota yhteyttä liiton toimistoon. Selvitetään yhdessä, miten asia parhaiten hoidetaan ajan tasalle ja jäsenyytesi säilyy vaivattomasti.

Muistathan, että jäsenmaksun laiminlyönti vaikuttaa työttömyysturvaasi, jäsenetuihin ja -palveluihin sekä jäsenvakuutuksiisi. Puheterapeuttiliitto on velvoitettu Erkon työttömyyskassan sekä vakuutusyhtiöiden tahoilta ryhtymään toimenpiteisiin tilanteissa, joissa jäsenen jäsenmaksuasiat eivät ole ajan tasalla. Liiton hallituksen sääntöjen mukaisesti jäsen voidaan erottaa yli vuoden kestäneiden jäsenmaksujen laiminlyöntien takia.

Palkanmaksuni keskeytyy, kun jään palkattomalle vapaalle. Milloin ja miten voin hakea alennettua jäsenmaksua?

Voit hakea alennettua jäsenmaksua, mikäli olet ilman ansiotuloja. Alennettu jäsenmaksu on 7 euroa kuukaudessa. Alennusta ei myönnetä kuukautta lyhyemmälle ajalle.

Olet oikeutettu alennettuun jäsenmaksuun esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

• saat työttömyyskassan maksamia etuuksia
  • olet pois työelämästä palkattomalla äitiys-/vanhempainvapaalla, hoitovapaalla, määräaikaisella eläkkeellä, palkattomalla sairaslomalla, palkattomalla opintovapaalla, suorittamassa asevelvollisuutta tai oleskelet ulkomailla
  • opiskelet tai teet tutkimustyötä verottomalla apurahalla

Jäsenmaksun alennukseen oikeuttavasta kaudesta voit ilmoittaa Jäsenportaalin kautta. Ilmoituksen jälkeen saat päätöksen alennukseen oikeuttavasta kaudesta ja jäsenmaksusta.

Jään äitiyslomalle ja jatkan hoitovapaalla, miten haen alennettua jäsenmaksua?

Jos jatkat hoitovapaalla, alennettu jäsenmaksuperuste ei jatku automaattisesti, vaan sinun tulee hakea jatkoa alennettuun jäsenmaksuun edellä kuvatulla tavalla. Jäsen sitoutuu samalla ilmoittamaan liiton toimistoon heti, kun perustetta alennetulle jäsenmaksulle ei enää ole.

Voit lukea alennetusta jäsenmaksusta täältä.

• Erityiskoulutettujen työttömyyskassa (Erko)

Olenko liiton kautta Erityiskoulutettujen työttömyyskassan jäsen, miten voin tarkistaa asian?

Puheterapeuttiliiton palkansaajajäsen voi halutessaan liittyä Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan, jonka vuosimaksu sisältyy liiton jäsenmaksuun. Liittyminen tapahtuu joko liittoon liittymisen yhteydessä tai myöhemmin ilmoittamalla siitä liiton toimistoon kirjallisesti.

Pääset tarkistamaan jäsenyytesi kirjautumalla Erkon verkkoasiointiin. Kirjautuminen tapahtuu Suomi.fi-tunnistautumisen kautta esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Mikäli pääset läpi palveluun, olet Erkon jäsen. Juuri liittyneiden tiedot eivät näy verkkoasioinnissa.

Voit tarkistaa Erkon jäsenyytesi myös olemalla yhteydessä liiton toimistoon.

Olen jäänyt työttömäksi, mitä teen?

Mikäli jäät työttömäksi, siitä tulee ilmoittaa viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä TE-toimistoon. Ansiosidonnaista päivärahaa varten ole yhteydessä omaan työttömyyskassaasi mahdollisimman pian. Sieltä sinua ohjeistetaan päivärahahakemukseen liittyvissä asioissa. Noin kahden viikon työttömyyden jälkeen voit hakea työttömyyskorvausta joko työttömyyskassasta tai Kelasta. Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkon jäsenenä lähetät ansiopäivärahahakemuksesi Erkoon.

Lisätietoa toimintaohjeista löydät Erkon sivuilta.

Lomautus, miten toimin?

Lomautuksella tarkoitetaan työnantajan aloitteesta tapahtuvaa työnteon ja palkanmaksun väliaikaista keskeyttämistä työsuhteen pysyessä muutoin voimassa. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän tuotannollisista tai taloudellisista syistä tai, jos työnantajan edellytykset tarjota työtä ovat tilapäisesti vähentyneet. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän joko määräaikaisesti tai toistaiseksi. Lomautus voidaan toteuttaa joko kokoaikaisesti tai lyhentämällä työntekijän päivittäistä tai viikoittaista työaikaa.

Löydät toimintaohjeet lomautustilanteeseen Erkon sivuilta.

Jäsen on oikeutettu alennettuun jäsenmaksuun palkattomien kuukausien aikana

• Ammatinharjoittaminen

Miten toimin, kun jäsenenä aloitan ammatinharjoittajana?

Kun aloitat pää- tai sivutoimisen ammatinharjoittamisen, voit ilmoittaa siitä Jäsenportaalin kautta kohdassa Työsuhteet ja yrittäjyys.

Terveydenhuollon ammattihenkilöillä, kuten puheterapeuteilla sekä yrityksillä, joiden palveluksessa on puheterapeutteja, on oltava potilasvakuutus potilasvahinkolain mukaisen henkilövahingon varalta. Potilasvakuutus tulee ottaa ennen kuin käynnistää toiminnan itsenäisenä ammatinharjoittajana. Samalla jäsenlomakkeella voit liittyä liiton jäsenetuna tarjoamaan potilasvahinkovakuutukseen tai erillisellä liittymislomakkeella. Puheterapeuttiliitto maksaa vakuutusmaksun vakuutukseen liittyneiden jäsenten puolesta jäsenetuna.

Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii lomakkeiden täyttämistä ja eri viranomaisten kanssa asioimista. Voit tutustua jäsensivuilta löytyvään Ammatinharjoittajan perusohjeistoon tästä ja muuhun liiton valmistamaan materiaaliin ammatinharjoittamista koskien. Ohjeisto toimii muistilistana niistä asioista, joista ammatinharjoittajan on huolehdittava sekä antaa muutakin tietoa puheterapeutin ammatin harjoittamisesta. Toivomme siitä olevan iloa ja apua myös pidempään yrittäjänä toimineille puheterapeuteille.

Olenko palkansaaja, kun toimin myös sivutoimisena yrittäjänä?

Mikäli yrittäjyys on vain sivutoimista, ja varsinainen tulonlähde on palkkatyö, olet palkansaaja. Olet silti oikeutettu saamaan yrittäjille suunnatut tärkeät vakuutusedut. Palkansaajana työttömyyskassan jäsenyys sisältyy jäsenmaksuusi. Lisätietoa jäsenmaksuista löydät  täältä.

• Jäsenetuvakuutukset

Mitä vakuutuksia voi saada liiton kautta?

Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on oltava voimassa oleva potilasvahinkovakuutus. Työ- tai virkasuhteessa olevan ammattihenkilön vakuutuksesta vastaa työnantaja, mutta itsenäisen ammatinharjoittajan on otettava itse potilasvahinkovakuutus.

Puheterapeuttiliitto tarjoaa jäsenmaksuun sisältyvänä jäsenetuna potilasvahinkovakuutuksen niille jäsenille, jotka toimivat ammatinharjoittajina pää- tai sivutoimisesti. Potilasvahinkovakuutukseen liittymisen edellytyksenä on, että hakija harjoittaa ammattia kokopäiväisesti tai sivutoimisesti, hän on laillistettu puheterapeutti ja liiton varsinainen jäsen.

Suomen Puheterapeuttiliitto ry on ottanut jäsenilleen:
• Ryhmäpotilasvakuutuksen
• Ryhmätapaturmavakuutuksen
• Ammatillisen ryhmävastuu- ja oikeusturvavakuutuksen

Lisätietoja vakuutuksista löydät jäsensivuilta.

Tarvitsen todistuksen liiton kautta voimassa olevista vakuutuksistani kilpailutukseen osallistumista varten, miten toimin?

Palvelujen ostajatahot edellyttävät kilpailutuksissa aina ajanmukaista vakuutustodistusta. Vakuutustodistus saa olla korkeintaan kolme kuukautta vanha.
Jäsenenä saat todistuksen liiton kautta voimassa olevista vakuutuksista pyytämällä sen meiltä erikseen. Pyynnön voit lähettää osoitteeseen toimisto@puheterapeuttiliitto.fi.

Muistathan, että jäsentietojesi ja jäsenmaksujesi tulee olla ajan tasalla jäsenrekisterissä, jotta varmistat sinulle kuuluvien jäsenetujen, kuten vakuutusten voimassaolon. Jäsenenä olet itse velvollinen pitämään tietosi ajan tasalla, emme saa tietojasi mistään muualta. Vastuu jäsenmaksun maksamisesta ja maksun oikeellisuudesta on jäsenellä.

• Puheterapeuttien Kustannus Oy

Mikä on Puheterapeuttien Kustannus?

Puheterapeuttien Kustannus Oy on Suomen Puheterapeuttiliiton kokonaan omistama yhtiö, joka järjestää puheterapia-alaan liittyvää ammatillista täydennyskoulutusta sekä kustantaa ja julkaisee alaan liittyvää materiaalia. Jäsenenä saat Puheterapeuttien Kustannus Oy:n koulutukset ja julkaisut jäsenhintaan. Lisätietoja löydät täältä.

Haluaisin tilata Kat-testin, miten toimin?

Pääset tilaamaan sen ja muita Puheterapeuttien Kustannus Oy:n julkaisemia materiaaleja täältä. Jäsenenä saat Puheterapeuttien Kustannus Oy:n koulutukset ja julkaisut jäsenhintaan.

• Etsi puheterapeutti

Etsin puheterapeuttia, voinko saada tähän apua?

Sivuiltamme löydät Etsi puheterapeutti -toiminnon, jolla voit etsiä alueittain yksityisenä toimivia puheterapeutteja. Luettelosta löydät Puheterapeuttiliiton jäseninä olevat
puheterapeutit, jotka ovat halunneet tietonsa julkisiksi tähän luetteloon. Tästä luettelosta ei siis löydy yrityksiä, jotka tarjoavat puheterapiapalveluita.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Ole yhteydessä liiton toimistoon. Yhteystietomme löytyvät täältä. Jos et ole varma kehen meistä ottaisit yhteyttä, voit aina lähestyä myös sähköpostitse toimisto@puheterapeuttiliitto.fi tai käänny esimiehesi, luottamusmiehesi tai liiton toiminnanjohtajan puoleen. Liiton toiminnanjohtaja Heta Piirto keskustelee ja ohjeistaa mielellään jäseniä yksilöedunvalvontaan liittyvissä asioissa (työsuhdeneuvonta, yrittäjäneuvonta ja opiskelijaneuvonta). Otathan yhteyttä soittamalla (040 505 2019) tai lähettämällä hänelle sähköpostia osoitteeseen heta.piirto@puheterapeuttiliitto.fi.

Anna palautetta ja auta meitä kehittämään palvelua.
toimisto@puheterapeuttiliitto.fi